ברירת-מחדל  |  

חיפוש באתר:
Custom Search
להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


 
 

עיקבו אחרינו ב-Pinterest
 
 




 
יום הסוכרת הבינלאומי- 14/11

יום הסוכרת הבינלאומי הוא יום שנקבע על ידי האו"ם ונועד להעלות את המודעות למחלת הסוכרת, לטיפול בה ולמניעתה.

יש שלוש צורות עיקריות של סוכרת: סוכרת מסוג 1 (מוכרת גם כ"סוכרת התלויה באינסולין" וכ"סוכרת נעורים"), סוכרת מסוג 2 (מוכרת גם כ"סוכרת מבוגרים" או "סוכרת שאיננה תלויה באינסולין") , וסוכרת בהיריון.
הגורם לסוכרת הוא קושי בייצור אינסולין או הקליטה שלו. 
במחלת הסוכרת יש שני מצבים מסוכנים: עודף גלוקוז בדם (היפרגליקמיה), שנוצר לרוב מכמות לא מספקת של אינסולין בדם, ומצב של חוסר גלוקוז בדם (היפוגליקמיה) שנוצר לרוב כתוצאה מכמות גבוהה מדי של אינסולין בדם.
 
בישראל כ-90% מהחולים בסוכרת סובלים מסוכרת מסוג 2 וכ-10% מסוכרת מסוג 1.
על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, סוכרת היא סיבת המוות השלישית בשכיחותה (2014).


יום הסוכרת הבינלאומי (באנגלית: World Diabetes Day) צוין בפעם הראשונה ב-14 בנובמבר 1991. התאריך 14.11 נבחר מפני שזהו יום הולדתו של פרדריק בנטינג, רופא וביוכימאי קנדי, שזכה בשנת 1923 בפרס נובל לרפואה על מיצוי האינסולין. את האינסולין הוא גילה בשנת 1922 ביחד עם צ'ארלס בסט.
 
 
בתמונה: הלוגו של יום הסוכרת הבינלאומי 

לכבוד יום הסוכרת הבינלאומי, קבלו 20 עצות קצרות, טובות ומפתיעות מרופאים להתמודדות עם המחלה ואיזון רמת הסוכר בדם, שמסייעות לחיות עם המחלה בשגרת חיים נורמלית:

1. פעילות גופנית - אל תסתפקו בפעילות אירובית כמו בהליכות וריצות, שלבו עוד פעילות גופנית בסדר היום שלכם כמו חדר כושר, פילאטיס, שיעורי עיצוב.

2. סיבים תזונתיים- הוסיפו לכל ארוחה סיבים תזונתיים שמעכבים את ספיגת הפחמימות.

3. איכלו 5 ירקות ביום.

4. שינה מספקת-
שינה של בין 7 ל-9 שעות ביממה חשובה לאיזון הסוכר.

5. ישיבה מול המחשב- הימנעו מישיבה ממושכת מול המחשב. אל תשבו יותר משעתיים מעבר למה שנדרש ממכם בעבודה.

6. צמחי מרפא ותבלינים- נמצא כי חליטות של צמחי מרפא ותבלינים כמו תה ירוק, קינמון, כורכום, חילבה, אלוורה ועוד עוזרים באיזון רמת הסוכר בגוף.

7. ארוחת בוקר- חשוב לא לוותר על ארוחת בוקר. בבוקר הגוף רגיש ומגיב טוב יותר לאינסולין וארוחת הבוקר תורמת להפרשת הורמונים בעלי חשיבות רבה לשמירת רמות הסוכר. כדאי שארוחת הבוקר תהיה הארוחה הגדולה של היום, יחסית לארוחות האחרות.

8. שומן מן הצומח- מרכיב מאד חשוב בתפריט הוא השומן הצמחי שמסייע לאיזון רמות הסוכר בדם- שמן זית, שקדים, טחינה, אבוקדו, זרעים, אגוזים.

9. אוכל שצריך להימנע ממנו- שומן רווי מן החי כמו בשר בקר, כבד, גלידות שמנת, גבינות שמנות, חמאה, בורקסים, מאכלים מעובדים.

10. חלבונים- גם באכילת חלבונים לא טוב להרבות. החלבונים גורמים לעלייה של רמת הגלוקוז בדם מכיוון שהם הופכים לסוכר. אמנם הספיגה של הסוכר שהכבד מייצר מהחלבון היא איטית ומבוקרת יותר, אבל עדיין לא צריך להגזים, מכיוון שזה בכל זאת סוכר.

11. שילוב פחמימות עם ירקות ושומן בריא- אם אתם אוכלים לחם, איכלו אותו עם מלפפון או אבוקדו. זה עדיף מלחם בלי כלום כי אז הפחמימה מתפרקת לאט יותר. 

12. יין- מחקר שנעשה באוניברסיטת בן גוריון בראשות פרופ' איריס שי מצא כי צריכה מתונה של יין, בעיקר יין אדום, משפרת את בריאותם של חולי הסוכרת. 

13. פעילות גופנית- בניגוד למה שרבים חושבים, פעילות גופנית לא תמיד גורמת לירידת סוכר. היא אמנם גורמת לכך שהסוכר יישרף בשריר מהר וזה עלול לגרום לנפילת סוכר, אבל אצל חלק מהאנשים קורה דווקא ההיפך, השריר שואב את הסוכר אצלם מצד אחד, והגוף מפריש הורמונים שמעלים את רמת הסוכר מצד שני. כדי לדעת מה גורם אצלכם מאמץ גופני, כדאי למדוד את רמת הסוכר בגוף באמצעות מכשיר מדידת סוכר רציפה.  

14. שמירה על קשר עם הרופאים- השגחה של רופא היא הכרחית במצב של סוכרת. אמנם לא נעים לשמוע את ההגבלות וההוראות, אבל אתם חייבים להפגין בגרות ואחריות כלפי גופכם ולספר לרופא על כל בעיה או חולשה.

15. להפחית בפחמימות פשוטות- לוותר על לחם לבן, פסטות, אורז, סוכר וכד'. יש הבדל בין השפעת הפחמימות הפשוטות על אנשים. יש כאלה שאורז מקפיץ אצלם את רמת הסוכר, ויש כאלה שתפוחי אדמה עושים להם את זה. לאחרונה נמצא במחקר שנערך במכון ויצמן שאפשר להעריך איזה מזון יעלה את רמת הסוכר אצל מטופלים על ידי בדיקת חיידקי המעי שלהם. 

16. זמן הפעילות הגופנית- לילדים מומלץ לשחק בחוץ לפחות שעה ביום, למבוגרים מומלץ לעשות פעילות גופנית כשעה ביום.

17. אל תפריזו בצריכת מלח. המלח גורם לעליית לחץ הדם. צירכו עד 3 גרם מלח ביום.

18. טפלו במצבי דיכאון וחרדה- מחקרים מצאו שחולי סוכרת נוטים לסבול ממצבי דיכאון וחרדה ב-20-25% יותר מאנשים בריאים. מצב של סטרס נפשי משבש את רמות הסוכר בגוף ולכן הטיפול בדיכאון וחרדה הוא חשוב. תוכלו להיעזר בטיפולי הרפואה המשלימה לצורך הקלה על מצבי מתח נפשיים כמו דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד.

19. לא לעשן- העישון מסוכן לכל האוכלוסיה, אבל לחולי הסוכרת שנמצאים בסכנה גבוהה יותר לפתח טרשת עורקים הוא מסוכן עוד יותר.

20. שירות מיוחד לחולי סוכרת בסופר פארם- רשת סופר פארם עומדת בקרוב לפתוח בחלק מסניפיה עמדות שירות מיוחדת לחולי סוכרת שבהן יהיה ניתן למדוד לחץ דם, למדוד גובה ומשקל, לעשות בדיקת דם קפילארית (מהאצבע) כדי למדוד את רמת הסוכר בדם, למדוד גלוקוז ולקבל ייעוץ מהרוקח והפנייה לרופא למניעת סיבוכים ברגל סוכרתית במקרה הצורך. השירות ניתן בפרטיות מרבית בעלות של 25 ש"ח. 
 




  



ללוח הימים המיוחדים בשנה


 


Go Back  Print  Send Page

פינת הילדים
 





הוספה למועדפים
  |  הפוך לעמוד הבית    |  תנאי השימוש באתר | מפת האתר  |  כתבו לנו  | 
כל הזכויות שמורות © לפרינטיים 2017